Ahad, 3 Mac 2013

SUCCUBUS - "Sadistic Rites of Evil" Demo CD


Artis: Succubus
Judul: Sadistic Rites of Evil
Label: Rotten Decay / Derangement Project Production
Tahun: 2012

Ini Demo-CD terkini dalam koleksi saya, diperolehi dari sebuah label distro tempatan. Saya membaca dan mendengar banyak kisah menarik tentang Succubus, ledakan mereka dalam memartabatkan scene Metal Malaysia. Sejak akhir-akhir ini semakin banyak band ditubuhkan untuk kembali ke aura lama Death dan Thrash Metal. Succubus tidak terkecuali. Mereka adalah band Death/Thrash Metal klasik yang berpengkalan di Lembah Klang yang perlu diberi perhatian oleh peminat-peminat muzik ekstrim tanahair. Keanggotaan mereka hasil gabungan ahli-ahli dari Astaroth, Zarquum, Amenort, Navrathos dan Nefarious Azarak. Muzik mereka ala-ala Swedish old-school Death Metal di bawah pengaruh Merciless, Unleashed dan seumpamanya. Apatah lagi lagu di susunan ke-4 (bonus) merupakan saduran dari Merciless. Saya yakin Succubus telah sedaya-upaya memberikan yang terbaik melalui demo "Sadistic Rites of Evil" ini. Bunyi keseluruhannya yang terhasil agak sebu, mungkin pasca-produksi yang separa profesional dari pihak label, atau mungkin memang disengajakan oleh pihak band agar kedengaran klasik, lama dan sentuhan 80-an. Maaf seandainya saya kurang fasih dalam meneliti dan menilai hasil produksi kejuruteraan bunyi tetapi saya tersangat-sangat terpanggil untuk memuji dan mengangkat tinggi gubahan dan garapan muzik band Succubus ini. Inilah Death/Thrash metal yang menjadi makanan utama santapan telinga saya. Sukar untuk digambarkan dengan kata-kata tetapi suka untuk saya nyatakan bahawa kegemilangan era awal Metal underground di negara ini sedikit-sebanyak telah dikembalikan oleh Succubus. Kalaulah "Sadistic Rites of Evil" dilahirkan sekitar awal 90-an, ia bakal menjadi antara sejarah penting Metal Malaysia sepertimana "Eternal Damnation" (Silent Death), "Eternal War" (Brain Dead), "Assassin Led by Blasphemy" (Sil Khannas) dan "Nightmare in Red" (Suffocation/Suffercation).

Senarai-Lagu:
01. Atrocius Parricide
02. Fear of Death
03. Evil Heart (Ruthless Attack)
04. The Book of Lies (bonus)

www.facebook.com/pages/Succubus-deaththrash/470098883025069
www.facebook.com/pages/Derangement-Project-Production/190253394348218